Sarah Sjöström blir Oatly-ambassadör
Efter sex månader i rad med 50 procents försäljningstillväxt i Sverige tar havredrycksproducenten Oatly ännu ett steg mot att säkra sin position som en av världens mest spännande tillverkare av alternativa mjölkprodukter. Oatly har nu skrivit kontrakt med den tjugoettåriga svenska världsrekordhållaren i simning, Sarah Sjöström, som i ett långsiktigt samarbete kommer att bidra till att sprida budskapet om Oatlys näringsrika växtbaserade havreprodukter och företagets åtagande att skapa en mer hållbar framtid för vår planet.
– Vi ser inte det här som en traditionell PR-sponsring utan som en fantastisk möjlighet att få vara en del av och bidra till Sarahs strävan mot att bli en av de största simmarna genom tiderna, förklarar Oatlys VD Toni Petersson.
För en månad sedan meddelade Oatly att de inlett ett samarbete med den svenska surfaren Freddie Meadow för att utveckla en serie drycker som är särskilt utformade för idrottare i världsklass. Kontraktet med Sarah Sjöström går i samma linje. Enligt Oatly ligger grunden till samarbetet i en ömsesidig beundran. Sjöström har sedan länge gillat Oatlys produkter och Oatly har i sin tur inspirerats av Sjöströms otroliga resa och hennes fasta beslutsamhet över att bli inte bara en simmare i världsklass, utan världens bästa simmare.
Blir en nyckelperson
– Sarah är en fantastisk idrottare, en av världens bästa. Hennes inställning och engagemang för det hon gör går väldigt naturligt i hand med hur Oatly arbetar. Vi tar ombord Sarah som en nyckelperson i vårt arbete med att ta fram en helt ny växtbaserad havredryck som är specialanpassad för att ge henne och andra idrottare näring och energi till att prestera ännu bättre. Genom att göra det så säkrar vi en framtid där Oatly fortsätter ha en ledande roll i utvecklingen av fler nyskapande växtbaserade produkter, och kanske ännu viktigare, en framtid där idrottare som Sarah kan hitta nya sätt att få ut mer av sin träning.
– Jag älskar inte bara Oatlys produkter, jag älskar deras attityd och att deras budskap är genuint och äkta. Det känns fantastiskt att få vara en del av ett företag som faktiskt skapar förändring på riktigt. Det ska bli väldigt spännande att se vad samarbetet kommer att leda till, förklarar Sjöström.
Simmaren Sarah Sjöström blir Oatly-ambassadör.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!