OBOS blir titelsponsor till Damallsvenskan
Bostadsutvecklaren OBOS blir från den 25 juli titelsponsor till Damallsvenskan. Företaget betalar 40 miljoner kronor över en femårsperiod för sponsorskapet.
Tillsammans ska OBOS och Elitfotboll Dam skapa ett jämställt samarbete som ökar förutsättningarna för elitdamfotbollen att utvecklas än mer hållbart.
– OBOS samarbete med Damallsvenskan, en av de starkaste ligorna i Sverige, är mycket spännande, säger Annika Grälls ordförande för Elitfotboll Dam. Det ger våra klubbar en stark möjlighet att skapa ännu bättre förutsättningar för flickor och kvinnor inom vår verksamhet.
Den nya titelsponsorn investerar 40 miljoner kronor fördelat över en femårsperiod i samarbetet, varav 10 miljoner är öronmärkta för samhällsprojekt.
– Att OBOS med sin tydliga och starka värdegrund, där jämlikhet är centralt, går in i Damallsvenskan ger samtidigt oss och klubbarna möjlighet att skapa ännu starkare samhällsvärden, fortsätter Annika Grälls. OBOS är en pionjär med sitt starka och långsiktiga engagemang i Damallsvenskan.
OBOS: Vill ta ett långsiktigt samhällsansvar
OBOS är ett etablerat varumärke i Norge där man funnits sedan 1920-talet. Bolaget har länge varit aktivt engagerade inom norsk fotboll. Bland annat som ligasponsor för division ett herrar, OBOS-ligan, och sedan november i fjol som ”generalpartner” för toppserien inom norsk damfotboll.
Och nu tar alltså bostadsutvecklingsbolaget ett samlat grepp om damfotbollen i Norge och Sverige och går också in som samarbetspartner till Damallsvenskan.
Enligt koncernchefen Daniel Kjørberg Siraj finns det flera goda skäl till det:
– Det är ett stort värde för oss som bolag att stötta damfotbollen, och det är viktigt för OBOS att vara med och ta ett långsiktigt samhällsansvar. Genom denna satsning möter vi flickor och kvinnor i olika åldrar, inklusive framtida arbetstagare och beslutsfattare. Dessutom vill vi lyfta frågan om stöttning av damfotbollen. Många aktörer har talat om att bidra, men de specifika åtgärderna lyser ofta med sin frånvaro. Det vill vi vara med och ändra på, säger Daniel Kjørberg Siraj.
”Ett hattrick i affärsnytta, samhällsengagemang och företagskultur”
OBOS Sveriges vd Joakim Henriksson tillägger:
– Vårt arbete mot ett mer jämställt och jämlikt samhälle är ständigt pågående. Vi utvecklar bostäder och samhällen i hela Sverige, för alla och med plats för alla. Vårt samhällsengagemang har alltid varit stort inte minst inom idrotten. OBOS satsning på Damallsvenskan kan därför ses som ett hattrick i affärsnytta, samhällsengagemang och ett bevis på vår företagskultur.
Damallsvenskan kommer i och med samarbetet byta namn till OBOS Damallsvenskan.
Elitfotboll Dam har nyligen skrivit ett nytt sponsoravtal med Svenska Spel.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!