Michelin blir ny sponsor till längdlandslaget
Michelin blir en av de nya sponsorerna till Svenska Skidförbundets längdlandslag. Företagets produkter (däck) en naturlig del av många svenskars vinterupplevelser, en koppling som Michelin hoppas förstärka ytterligare.
För många är Michelin mest synliga i motorsportsammanhang när det kommer till sponsring.
– Den folkkära längdskidåkningen erbjuder en helt annan bredd och vi ser att detta samarbete kompletterar våra befintliga satsningar på ett bra sätt, framförallt på vintern, beskriver Michelin.
Michelin kommer att synas på längdlandslagets tävlingskläder. Företaget ska även aktivera sponsorskapet i egen marknadsföring och kommunikation under vintern.
Parterna lyfter fram ”en gemensam passion i att prestera på snö och vintern” som en av kopplingarna.
– Längdlandslaget färdas ofta på vintervägar då grepp och fäste är viktigt, vilket matchar vårt nya samarbete. Michelin är ett professionellt företag och vi ser fram emot att samarbeta med dem framöver, säger Johan Sares, längdchef på Svenska Skidförbundet.
”En bra förebild som står för vinnaranda”
Michelin berättar att man på en övergripande nivå arbetar för att minska användningen av resurser. Syftet är att minska påverkan på samhället och miljön.
– Precis som för svenska längdlandslaget gäller det för Michelins däck att prestera från första till sista kilometern, säger Johan Kvarnerud, marknadschef på Michelin i Norden.
Han fortsätter:
– Svenska längdlandslaget har fantastiska profiler som vi gärna vill synas tillsammans med. Laget är en bra förebild som står för vinnaranda, målmedvetenhet och prestation vilket vi gärna vill förknippas med, avslutar Johan Kvarnerud på Michelin.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!