BAUHAUS-ligan är det nya namnet på Elitserien i speedway
Elit Speedway Sverige (ESS) och BAUHAUS tecknade i februari ett samarbetsavtal som gör BAUHAUS till huvudpartner för den svenska elitserien under säsongen 2020. Samarbetet leder också till att svenska elitserien i speedway numera kommer gå under namnet BAUHAUS-ligan.
På grund av coronaviruset är speedwaysäsongen 2020 uppskjuten, men planeras att genomföras. VM-serien Speedway GP har bland annat skjutit fram sina första två deltävlingar.
Och även Sverige har pandemin satt högstaligan på vänt, men det hindrade inte ESS från att skriva ett nytt sponsoravtal med BAUHAUS.
Byggkedjan namnger den nya serien: BAUHAUS-ligan
Mikael Teurnberg, marknadsansvarig för ESS, som har jobbat fram avtalet var väldigt positiv till att få in BAUHAUS som huvudpartner till Elitserien 2020.
– Jag känner en stolthet och glädje att få in ett så stort företag som BAUHAUS till huvudpartner för den svenska elitserien 2020. Det nya TV avtalet som skrevs till säsongen 2020 gör att intresset ökar för svensk Speedway. Att BAUHAUS väljer att göra ett huvudpartneravtal med ESS gör att svensk speedways varumärke stärks. Avtalet är ett år med option på förlängning.
Även BAUHAUS berättade att man ser fram mot samarbetet.
– Det känns jätteroligt att vi stärker vår närvaro inom Svensk Speedway. Att stötta en populär publiksport som skapar känslor och engagerar är jättekul. Genom det här samarbetet får vi vara med och bygga svensk idrott, det är vi väldigt glada för, säger Johan Saxne, marknadsdirektör BAUHAUS.
2016 gick den svenska speedwayorganisationen ut med att prislappen för ett namnsponsorskap var 2,5 miljoner kronor. Hur mycket BAUHAUS har betalat för sponsorskapet är inte meddelat.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!