ATG ny huvudsponsor till SHL
ATG och SHL (Svenska Hockeyligan) har i dag undertecknat ett samarbetsavtal som sträcker sig över 3 år. Hästsportens spelbolag tar över efter det att förhandlingarna med Svenska Spel inte landat tidigare i år. Sponsorskapet ska användas för marknadsaktiviteter runt om i landets arenor.
– Ett slagskott i krysset för både travsporten och ATG. Det här samarbetet förenar två av Sveriges största folksporter och det finns redan flera naturliga beröringspunkter mellan hockey och trav, säger Sten Andersen marknadschef på ATG.
Svenska Spel och SHL för långt ifrån varandra
I slutet av juni meddelade Svenska Spel att man inte förlänger sitt sponsoravtal med SHL.
– Vi har förhandlat om ett nytt avtal i ungefär ett års tid, sa Svenska Spels vd Lennart Käll. Målsättningen har från båda parter varit att hitta formerna för ett fortsatt samarbete. Tyvärr ligger vi och SHL alldeles för långt ifrån varandra i värderingen av sponsorrättigheterna och vi väljer därför att avsluta samarbetet, förklarade han.
Avtalet löpte ut den 30 juni och samarbetet slutade gälla omedelbart.
– Vi har haft ett nära och bra samarbete med SHL i drygt två decennier, ett samarbete som har varit värdefullt och utvecklande för båda parter. Ishockey är en av våra mest folkkära och engagerande idrotter, en position som SHL i allra högsta grad har varit med att befästa och utveckla. Jag vill tacka SHL för samarbetet och önskar dem all lycka och framgång i deras fortsatta arbete för att utveckla svensk ishockey, kommenterade Lennart Käll.
ATG tar över
Hästsportens spelbolag ATG är ny huvudsponsor och lyftar aktiviteter i Karlstad som ett gott exempel på samarbetet mellan trav och ishockey.
– Vi har många gemensamma möjligheter och utmaningar. Vi vill båda skapa en engagerande upplevelse och mötesplats för sport och spel, både lokalt och nationellt. På varje ort det finns ett SHL-lag så finns en närliggande travbana. I Karlstad till exempel har travbanan och hockeyn redan skapat lyckosamma gemensamma event. Denna typ av samarbete ska vi nu fördjupa, förklarar Sten Andersen.
Det nya samarbetsavtalet innebär bland annat att ATG kommer att kunna synas och ha marknadsaktiviteter på samtliga SHL-arenor.
”Tillsammans går vi mot en spännande framtid”
– Vi är väldigt glada över samarbetet med ATG. Det finns få sporter som har så starka kopplingar som hockeyn och travsporten. Listan kan göras lång över hockeyprofiler som är involverade i travsporten och spel på hästar. Tillsammans med ATG ska vi växa oss än starkare, skapa en bättre arenaupplevelse och locka fler kunder till både SHL och ATG, säger Jörgen Lindgren, vd SHL,
Avtalet sträcker sig över tre år med option på förlängning.
– Båda parter ser långsiktigt på samarbetet. I en framtida licensmarknad där lika villkor råder kan ATG och SHL skapa helt nya och skräddarsydda spelupplevelser för våra gemensamma kunder. Tillsammans går vi mot en spännande framtid, säger Sten Andersen.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!