Så behåller du dina sponsorer – Del 3
Så behåller du dina sponsorer
Del 3: Gör skillnad på sponsorsäljare och sponsoransvarig
I den här tredje artikeln om hur du behåller dina sponsorer hämtar vi inspiration från andra branscher som i många fall ligger långt före rättighetsinnehavare (förening, förbund, liga, evenemang etc.). Organisationer som har företagskunder (vilket vi kan se våra sponsorer som) har oftast en dedikerad ”Key Account Manager”, förkortas KAM.
En KAM är en kundansvarig som, precis som det låter, ansvarar för kunden. Han eller hon ser till att hålla en kontinuerlig dialog, vara uppdaterad och serva kunden så den här nöjd. Generellt sett är en nöjd kund också en bra kund.
Spara tid och öka chansen till affär
KAM har också en annan viktig uppgift – att företräda kundens perspektiv i det interna arbetet. Lyckas man någorlunda med det här är väldigt mycket vunnit. Säljavdelningen kan till exempel testsälja alla rättigheter, aktiveringsidéer och koncept till KAM istället för att chansa direkt till kund.
Det här sparar både tid – man slipper ta fram och lägga arbete på ”opassande” idéer – och ökar chansen för att kunden vill köpa förslagen (ni har ju redan testsålt en gång med lyckat resultat).
Ett ben hos sponsorn
Man kan säga att kundansvariga står med ett ben hos kunden och det andra hos företaget. En relationsbrygga mellan köpare och säljare. I sponsringens värld med ett ben hos sponsorn och ett hos rättighetsinnehavaren.
Skilj därför på sponsorsäljare och sponsoransvarig. Då står du stadigast.
Behöver inte vara olika personer
Det bästa är förstås om olika personer har de olika uppgifterna, men av respekt för hur verkligheten ser ut hos många rättighetsinnehavare vet jag att det är svårt. Se det då istället som två olika roller (säljare och ansvarig) som du kan skifta mellan. Byt perspektiv.
Och kanske kan du rent av hitta någon annan i organisationen som kan ”spela” sponsoransvarig och du kan testsälja på? Om inte annat är det en av de tjänster jag anlitas mest för.
Ta hand om dina sponsorer. Det är det bästa sättet att få nya. Och det värsta som kan hända är att du har kvar dem du har…
-
Så behåller du dina sponsorer – Del 1
-
Så behåller du dina sponsorer – Del 2
-
Så behåller du dina sponsorer – Del 3
Lär dig (ännu) mer om sponsring
Du vet väl att här på alltomsponsring.se kan du få fler tips och råd, boka personlig coachning, gå en kurs i sponsring och utbilda dina kollegor eller sponsorer med hjälp av en föreläsning om sponsring? Glöm inte heller att gilla Facebooksidan för att bli inbjuden till träffar, läsa de senaste nyheterna och lära dig ännu mer om sponsring. Allt om sponsring finns även på Twitter.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!