Så behåller du dina sponsorer – Del 2
Så behåller du dina sponsorer
Del 2: Ta hand om dem
Låt oss börja med att slå fast vad sponsorer egentligen är för något. Det kanske låter lite märkligt, men sponsorer är ingen unik art som vandrar omkring i en egen värld. Sponsorer är människor – och det är viktigt att förstå för att kunna behålla relationerna.
Hos varje företag arbetar mer eller mindre vanligt folk och det finns en eller flera personer som varit delaktiga i att skriva sponsoravtalet. Några är med största sannolikhet även ansvariga för avtalet, och mest troligt därmed också ansvariga för ert samarbete från företagets sida.
Krångla inte till det
Bry dig om de här personerna. Ring dem. Mejla dem. Fråga dem saker. Berätta, informera och trendspana.
- När du kontaktar dem – var professionell, förberedd och ha tålamod.
- När du pratar med dem – tillför något, lär dem saker, ge dem nyheter.
- När du har möte med dem – var förberedd, tydlig och krångla inte till det.
- När du ber dem om saker – motivera varför det du ber om är bra för dem.
Scrolla igenom företagets hemsida efter ”Senaste nytt” innan du kontaktar dem eller ni går in i gemensamma möten. Ta en titt på deras Facebooksida då och då. Twitter. Instagram.
Bli expert på deras bransch
Lägg in en stående sökning hos Google News så fångar sökmotorn de största nyheterna som rör företaget (eller dig själv för den delen). Och om det är en stor och viktig sponsor tycker jag också du ska följa företagets branschmedier.
När jag arbetade med ett stort ett japanskt elektronikföretag för några år sedan tog jag för vana att besöka evertiq.se varje morgon. I början förstod jag inte många rader som stod där (besök sajten själv och se…) men när väl företagsnamnet poppade upp gav det mig en känsla av att jag förstod.
Efter hand fick jag känslan av att jag kunde sätta mig in i kundens roll, deras affärer och deras marknad. Den känslan gav mig självförtroende i kundrelationen. Ibland kände jag till kundens marknadsnyheter bättre än kunden själv – och dessutom förstod jag delar av kundens branschspråk.
I snitt tog mig varje besök på nyhetssajten troligen mindre än en halv minut per dag. En bra investering skulle det visa sig.
För det är precis det här det handlar: att behålla sina sponsorer är inget som kommer gratis. Det är jobbigt, men ett viktigt jobb som kräver att man avsätter tid för det.
-
Så behåller du dina sponsorer – Del 1
-
Så behåller du dina sponsorer – Del 2
-
Så behåller du dina sponsorer – Del 3
Lär dig (ännu) mer om sponsring
Du vet väl att här på alltomsponsring.se kan du få fler tips och råd, boka personlig coachning, gå en kurs i sponsring och utbilda dina kollegor eller sponsorer med hjälp av en föreläsning om sponsring? Glöm inte heller att gilla Facebooksidan för att bli inbjuden till träffar, läsa de senaste nyheterna och lära dig ännu mer om sponsring. Allt om sponsring finns även på Twitter.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!