Susanne Zabrodsky om Kronfågels nya satsning: ”Fler barn ska få möjlighet att röra på sig och träffa andra”
Kronfågel har tagit en tydlig riktning mot klimat, hälsa och social hållbarhet. Nu tar företaget ytterligare ett kliv i den riktningen genom konceptet Rätt till rörelse, där man bland annat kommer aktivera Gothia Cup.
– Det finns fantastiska människor som ensamma eller i en förening har tagit sig an uppgiften att göra idrotten mer tillgänglig för barn. Vi uppmanar alla dessa initiativtagare att ansöka hos Rätt till rörelse, säger Susanne Zabrodsky, marknadschef och initiativtagare till Kronfågels Rätt till rörelse.
Hon fortsätter:
– Med Rätt till rörelse vill Kronfågel stötta initiativ som aktivt jobbar för att fler barn ska få möjlighet att röra på sig och träffa andra. Det kan vara ett projekt som handlar om integration, hjälpa barn med funktionsvariation att börja idrotta, eller ett välkomnande ledarskap som får unga att känna sig motiverade och fortsätta med sin idrott, förklarar Susanne Zabrodsky.
Sponsrar Gothia Cup – Susanne Zabrodsky berättar
Gothia Cup är först ut.
– Vårt första valda samarbete är Gothia Cup. De jobbar aktivt för att skapa goda möten mellan barn och ungdomar. Över en miljon ungdomar med olika bakgrund och nationaliteter har sedan 1975 mötts på Gothia Cups fotbollsplaner. Effekten av sådana möten är det fina med idrotten, menar Susanne Zabrodsky.
2021 delas 1 miljon ut
Under hösten 2020 rivstartar Rätt till rörelse och delar ut 500 000 kr till ett antal föreningar och initiativ som uppfyller Kronfågels krav.
Kronfågel kommer löpande att utvärdera ansökningarna och hoppas kunna välja 20 st initiativ där ambitionen under 2021 är att dela ut över 1 miljon kronor.
Enkla och näringsrika rätter
I samband med att Rätt till rörelse lanseras vill Kronfågel bidra med sin kunskap om mat till alla föräldrar.
– Vi som är föräldrar till idrottande barn kan ibland oroa oss för om maten vi lagar innehåller tillräckligt mycket näring. Samtidigt som vi har ett behov av att maten ska vara snabb och enkel att tillaga, säger Susanne Zabrodsky.
– Tillsammans med vår ambassadör Markiz Tainton och dietisten Kajsa Asp Jonson har vi undersökt och utvecklat populära rätter som de flesta barn gillar, och många föräldrar redan lagar. Vi vill att maten ska vara enkel, god och hälsosam och samtidigt hjälpa föräldrarna att göra ett lite bättre val för klimatet, förklarar Susanne Zabrodsky.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!