Preem förlänger avtal som huvudsponsor till Vasaloppet
Preem förlänger sitt avtal som huvudsponsor till Vasaloppet. Samarbetet är mycket positivt för företagets varumärke och åtta av tio Vasaloppsåkare (76 procent) uppger att de har en positiv inställning till Preem.
Preem har sedan 2009 varit huvudsponsor till Vasaloppet, både sommar- och vinterveckan. Ett samarbete som har varit mycket positivt för företagets varumärke. Kännedomen om Preems miljöarbete bland Vasaloppets åkare har ökat från 20 procent år 2010 till 60 procent år 2018.
– Preem har en stark kompetens inom hållbarhetsutvecklingen vilket stödjer Vasaloppets vision inom området, både för miljön men också genom engagemang, värme och omtanke till våra deltagare i spåret och på våra kringarrangemang. Vi kan med glädje konstatera att vi nu har förnyat samarbetet tillsammans med Preem som huvudsponsor, säger Lena Hermansson, sponsorchef på Vasaloppet.
Senast som Preem förlängde var 2017.
Ett sponsorskap som utvecklats genom åren
Preem har utvecklat sitt sponsorskap genom åren. Sedan 2018 har Preem tagit ut sin aktivering bredare i digitala kanaler genom en Youtube-serie med Gunde Svan som skapat stor internationell uppmärksamhet tillsammans med Facebookgruppen Team Preem – världens största facebookgrupp för Vasaloppsåkare.
– Vi har haft ett mycket framgångsrikt samarbete med Vasaloppet i över 11 år och delar ett gemensamt engagemang för hållbarhet. Sponsorskapet ger oss en möjlighet att möta kunder och Vasaloppsåkare på plats och med aktiviteter och upplevelser i och utanför spåret har vi stärkt vårt varumärke, säger Ulrica Bååthe, chef för Marknadskommunikation på Preem.
Preem förser Vasaloppets skidbussar med Preem Evolution Diesel med förnybart innehåll från skogen.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!