Turkish Airlines sponsrar Futebol dá Força och Gothia Cup
Turkish Airlines har inlett ett samarbete med Futebol dá Força och Gothia Cup. Det ger ett tjejlag från Moçambique möjlighet att delta i världens största fotbollsturnering för ungdomar.
Turkish Airlines flyger till fler länder än något annat flygbolag och expanderar nu snabbt i Afrika. Nyligen har man lanserat sin 53:e destination.
– Vi tror på idrott som en möjlighet att förena människor från olika länder och det här är en unik satsning som både stödjer unga flickor och bygger broar mellan kulturer. Vi är stolta över att kunna ge laget möjlighet att delta genom att sponsra med flyg, säger Ms. Seda Kalyoncu, Senior Vice President, Corporate Communications på Turkish Airlines.
– Det känns också roligt att det är vi som får ge dem upplevelsen att få flyga för första gången i sitt liv.
Att delta i samarbetet är även en långsiktig strategi för att stödja utvecklingsländer att uppnå sina drömmar.
– Vårt mål är att stärka banden mellan människor och ge all världens medborgare unika möjligheter att uppleva världen.
Futebol dá Força: ”Vi stärker unga tjejer”
Cecilia Safaee är eldsjälen och grundaren bakom Futebol dá Força (”Fotboll ger styrka”), en ideell organisation som främjar tjejers rättigheter och möjligheter genom fotboll – i både Mocambique, Sverige och flera andra länder.
Organisationen driver även ett nationellt seriespel för tjejer i Moçambique, och vinsten är att få delta i Gothia Cup.
– Vi stärker unga tjejer, bygger självkänsla och ledarskap genom fotboll. Vi utbildar och coachar unga ledare och fotbollstränare till att skapa trygga mötesplatser för tjejer där de får bättre självkänsla, mer kunskap om sina rättigheter och verktyg att nå sina drömmar, berättar svenska Cecilia Safaee.
Gothia Cup: ”Här är det vår tur att hjälpa dem”
På plats i Göteborg sponsrar Gothia Cup laget med mat och husrum.
– Futebol dá Força och Cecilia gör ett fantastiskt jobb och vi är mycket glada över att Turkish Airlines flyger hit tjejerna. Här är det vår tur att hjälpa dem att nå sin dröm, säger Thomas Anderson som är försäljningschef på Gothia Cup.
I samarbetet deltar också den före detta landslagsanfallaren Johan Elmander. Tillsammans med sin fru Amanda flyger han ned till Moçambique för att dela med sig av sina erfarenheter. Ett filmteam kommer att följa Johans och lagets väg till fotbollsplanen i Göteborg.
– Jag är stolt över att få möjlighet att bidra i det här sammanhanget. Jag ska på bästa sätt försöka motivera och inspirera tjejerna att upptäcka sig själva och sin potential, säger Johan Elmander.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!