Skidförbundet förlänger med McDonald’s
Svenska Skidförbundet och McDonald’s förlänger samarbetsavtalet till mitten av 2020. Det omdebatterade sponsorskapet belönades under våren med utmärkelsen ”Årets bästa sponsring” på branschgalan Gyllene Hjulet, som arrangeras av Sponsrings- och Eventföreningen.
– Vi vill genom vårt skidsponsorskap stötta både dagens skidstjärnor och framtidens skidhjältar. Vi vill få fler på skidor, både i backen och i spåret. Vi ser fram emot fler givande år tillsammans med landslagen i längd och alpint, säger Jeff Jackett, marknadsdirektör på McDonald’s.
Förutom att stötta landslagen i alpint och längd så har McDonald’s och Svenska Skidförbundets satsning Skidlyftet delat ut närmare 1,6 miljoner kronor till 41 längd- och alpina klubbar de senaste två åren.
Lär dig mer om sponsring – prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!
Vill göra skidåkning med tillgängligt
Skidlyftet är ett initiativ av McDonald’s i samarbete med Svenska Skidförbundet som syftar till att göra skidåkning tillgänglig för fler barn och ungdomar.
– Vi är väldigt glada över att McDonald’s fortsätter samarbeta med oss. Det är ett partnerskap som gynnar hela skid-Sverige. Genom projektet Skidlyftet får våra föreningar bidrag till barn- och ungdomsverksamhet, integrationsprojekt och anläggningsinvesteringar vilket ger ökad tillgänglighet till skidåkning, säger Johan Sares, längdchef.
McDonald’s kommer under avtalsperioden fortsätta stötta Lilla Världscupen, en tävling för ungdomar 11–14 år.
– Det är glädjande att vi tillsammans med McDonald´s fortsätter arbetet med utveckla skid-Sverige. Skidlyftet har möjliggjort många projekt och skapat nya möjligheter för klubbarnas barn- och ungdomsverksamheter. Initiativet ligger helt i linje med vår expansiva fas, där vi ser ljust på framtiden såväl nationellt som internationellt., säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef.
Många åsikter kring samarbetet (utdrag)
- Jörgen Lindqvist: McDonald’s och skidförbundet = epic fail
- Björn Ferry: Pengarna måste in
- Expressen: Sveriges svar på norska kritiken
- Niklas Wikegård: Sålt en stor del av sin värdegrund
- Frida Hansdotter: Det är väl skitkul att vi står där i hamburgerkläder och kan provocera någon
- Lars Frölander, med flera: Svartlista skräpmatsproducenter som idrottssponsorer
- Olli Kilpi: Jag är stolt över vår mat – hela menyn
Lär dig mer om sponsring – prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!