Lindab sponsrar Maria Rooth Sommarhockeyskola
Lindab har nyligen tagit beslutet att gå in som huvudsponsor till Maria Rooth Sommarhockeyskola, en av Sveriges och Europas största hockeyskolor. Hockeyskolan startades 2006 och fokus är att ge unga tjejer chansen att både bli sedda och att lära sig så mycket som möjligt av hockeyns tekniska grunder.
Företaget utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat.
– Det är en viktig idrottsverksamhet som ger ungdomar kunskap, erfarenhet och möjlighet att träffas och möta andra kulturer och delar av samhället, säger Anders Berg, koncernchef och VD på Lindab. Därmed ligger det helt i linje med de satsningar vi gör inom socialt ansvarstagande, understryker han.
”Ger en trygghet att ha ett stort, välkänt företag i ryggen”
Maria Rooth är sedan 2014 invald i International Ice Hockey Federations Hall of Fame. På meritlistan finns bland annat 105 mål på 265 landslagskamper, deltagande i fyra OS – som gav silver i Turin 2006 och brons i Salt Lake City 2002 – samt rader av medaljer i VM, EM och SM.
– För mig och Hockeyskolan är det till att börja med superkul, då jag aldrig haft något företag som gått in som huvudsponsor på det sätt som Lindab nu gjort, säger en mycket nöjd Maria Rooth.
Hon fortsätter:
– För oss ger det en trygghet att ha ett stort, välkänt företag i ryggen. Det gör att vi nu kan göra allt ännu lite bättre. Positivt både för mig och alla mina medtränare och medarbetare, och positivt för de ca 130 hockeytjejer från ca 12 nationer som vi välkomnar till Halmstad varje sommar. Nu pågår förberedelserna för fullt inför årets upplaga, och jag kan verkligen lova att en fullmatad vecka väntar tjejerna!
Vd: ”För oss är denna typ av sponsring så rätt den kan bli”
För 2016 har Lindab valt att gå in som huvudsponsor för verksamheten och blir därmed det första storföretag som valt att stötta ungdoms- och tjejsatsning. Idag är Maria Rooth Sommarhockeyskola en av Sveriges och Europas största hockeyskolor.
– För oss är denna typ av sponsring så rätt den kan bli, förklarar Anders Berg, koncernchef och VD på Lindab. Den riktar sig mot ungdom, i det här fallet unga tjejer, och bygger på ett mycket stort engagemang och en stor kunskap som nu sprids på bästa möjliga sätt.
Han fortsätter:
– Att samla många ungdomar och låta dem träna, lära sig saker, tackla och trixa och gå igenom både framgångar och motgångar tillsammans är verkligen betydelsefullt. Det ger dem både erfarenheter, lärdomar och glädje, samt inte minst chansen att träffa ungdomar från andra kulturer och delar av samhället.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!