World Cup of Hockey ska sälja europeiska rättigheter
NHL och NHLPA kommer att inför höstens World Cup of Hockey sälja sponsorrättigheter för den europeiska marknaden med möjligheten att enbart nå en europeisk publik. Upplägget gäller både exponering- och associationsrättigheter.
Till sin hjälp har NHL och NHLPA valt att samarbeta med Lagardère Sports, som kommer att representera de båda organisationerna och försäljningen av de kommersiella rättigheterna inklusive både reklam- och associationsrättigheter.
– Vi är förstås väldigt entusiastiska över att få representera NHL i Europa, kommenterar Martin Håkansson, vd för Lagardère Sports Scandinavia.
Han fortsätter:
– För vår del betyder det att vi bryter ytterligare mark på den väldigt intressanta marknad för kommersiella rättigheter som hockeyn utgör i Sverige och Europa, med en möjlighet för företag här att dra nytta av den stora räckvidd som World Cup of Hockey 2016 kommer att ha.
Sändningsrättigheterna för Sverige och Finland innehas av Viasat. Mästerskapet avgörs i september i Toronto.
Gäller även träningsmatcher i Sverige
Organisationen vill sälja reklam- och associationsrättigheter under matcherna via särskilda digitala signaler som, via tv-nätverken, enbart når den europeiska kontinenten.
– World Cup of Hockey 2016 är en premiumrättighet som kommer att engagera både hockeyfans och sportintresserade och som dessutom kommer att skapa stort nationellt engagemang, säger Keith Wachtel, ansvarig för globala partnerskap på NHL.
Man kommer även sälja alla reklamytor i samband med de fyra träningsmatcher som kommer att spelas i Europa före turneringens start, varav en i Göteborg där Sverige kommer att spela en en träningsmatch mot Finland.
– Vi ser fram emot att få samarbeta med många stora varumärken i Europa som kommer att ha möjlighet att engagera sig i tidernas främsta hockeyturnering, avslutar Keith Wachtel.
World Cup of Hockey är en gemensam satsning av NHL Players ’Association (NHLPA) och National Hockey League (NHL), i samarbete med Internationella ishockeyförbundet (IIHF).
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!